MEGAWPIS: Wstęp do programowania

Poznaj tok myślenia programistów i programistyczne koncepcje na przykładach z życia wziętych.

Czyli: zacznij myśleć, zanim zaczniesz programować

Zawarte tu koncepcje będą miały zastosowanie (w większym lub mniejszym stopniu) do wszystkich współczesnych wysokopoziomowych języków programowania (takich jak Python, C#, Java, Ruby, JavaScript, PHP)
Continue reading “MEGAWPIS: Wstęp do programowania”

Nie masz pomysłu na projekt? Lista propozycji

Programowania najlepiej uczyć się w praktyce, czyli tworząc kolejne projekty czy aplikacje. Problem w tym, że czasami zwyczajnie brakuje pomysłów na to, co konkretnie mielibyśmy napisać. Dlatego przychodzę z pomocą – poniżej lista ponad stu propozycji na aplikacje, od bardzo prostych do bardziej złożonych, dodatkowo z podziałem na kategorie. Na pewno każdy znajdzie coś dla siebie.

Niektóre z nich – wraz z podpowiedziami oraz gotowym rozwiązaniem – znajdziesz w mojej serii Pomysł na projekt.

Continue reading “Nie masz pomysłu na projekt? Lista propozycji”

Gra w zgadywanie słów

Napiszmy program konsolowy, który będzie symulował grę słowną. Komputer losuje słowo (z listy słów), następnie wyświetla je na ekranie, litery zastępując znakiem “_”. Gracz ma za zadanie odgadnąć słowo, podając kolejne litery. Jeśli podana przez gracza litera znajduje się w słowie, zostanie odkryta. Gracz może także podać całe słowo jeśli uważa, że je odgadł. Ma 10 prób, jeśli mu się nie uda – przegrywa. Continue reading “Gra w zgadywanie słów”

“Włam się do mózgu” Radka Kotarskiego w kontekście nauki programowania

Radek Kotarski jest popularyzatorem wiedzy, prowadzi kanał Polimaty (YouTube) oraz  program Podróże z historią (telewizja). Jest autorem dwóch książek: “Nic bardziej mylnego” oraz “Włam się do mózgu”.

Jeśli nie wiecie, o co chodzi z Polimatami, polecam specjalny, setny odcinek, w którym autor opowiada, jak to się wszystko zaczęło.

Continue reading ““Włam się do mózgu” Radka Kotarskiego w kontekście nauki programowania”

Gra “Mastermind”

Napiszmy sobie swoją własną grę “Mastermind”, w którą można grać z komputerem.

Jest to ciekawa gra logiczna o dość prostych założeniach. Jeśli jej nie znasz lub nie pamiętasz o co tam dokładnie chodziło – niżej daję link do krótkiego wideo, ładnie obrazującego zasady.

Ponieważ nasz program będzie działał w konsoli, w miejsce kolorowych pionków proponuję wstawić po prostu cyfry od 1 do 6. W ramach kodu zwrotnego, informującego nas o trafieniach, można użyć jedynki (dobra cyfra w dobrym miejscu), zera (dobra cyfra w złym miejscu) i minusa (brak cyfry w kodzie). Poniżej przykładowy przebieg takiej gry: Continue reading “Gra “Mastermind””

“Zgadnij liczbę” – zgaduje komputer

Napisz program, w którym komputer będzie próbował odgadnąć ustaloną przez ciebie liczbę z podanego zakresu (na przykład od 1 do 100).

Na początku podajesz liczbę, którą trzeba odgadnąć. Następnie komputer zaczyna zgadywać – po każdej jego próbie musisz określić, czy podana przez niego liczba jest za duża, za mała czy może trafiona.

Jeśli uznasz podaną odpowiedź za prawidłową, powinno nastąpić sprawdzenie, czy liczba komputera faktycznie zgadza się z podaną przez ciebie na początku.  Program powinien też liczyć, ile kroków zajęło komputerowi dojście do prawidłowej odpowiedzi.

Continue reading ““Zgadnij liczbę” – zgaduje komputer”

Klonowanie bazy danych w SQL Server

Czasami potrzebujemy coś przetestować, ale nie chcemy (lub nawet nie możemy) zrobić tego na aktualnej bazie. Dlatego dziś przedstawię trzy proste sposoby, jak klonować naszą bazę, by móc na niej działać bez szkody dla oryginału. Nie będziemy wykorzystywać żadnych dodatkowych narzędzi firm trzecich – wszystko robimy z poziomu Management Studio.

Continue reading “Klonowanie bazy danych w SQL Server”